Waarvoor staat Farmada?
Farmada is een ontzorgingsplatform voor de zelfstandige apotheker. De apotheker wordt door Farmada op drie niveaus ondersteund: aankopen, diensten en marketing.
Aankopen: Farmada heeft afspraken met een dertigtal geselecteerde labo’s waarbij de apotheker goede condities en persoonlijke ondersteuning krijgt. Het plaatsen van een bestelling naar deze labo’s kan via een integratie met de meest gekende softwarepakketten.
Diensten: Farmada biedt voordelige en ondersteunende diensten aan via verschillende samenwerkingen. Enkele voorbeelden van deze Farmada-diensten: bancontact, gas en elektriciteit, tankkaart, verzekering, personeelsbeheer,…
Marketing: Farmada voorziet zowel off- als online marketingacties gericht naar de eindpatiënt. Dit kunnen affiches, flyers, klaargemaakte social media posts,… zijn. Wekelijks ontvangt ieder Farmada-lid ook twee posts die vrij kunnen gebruikt worden op social media.
Wie staat er achter het concept Farmada?
Farmada kan worden ingedeeld in een farmaceutisch en een operationeel gedeelte.
Het farmaceutisch gedeelte omvat drie apothekers die partner zijn van Farmada (Inge Moors, Lena Malcorps, Stef De Man). Zij worden mee ondersteund door ‘de raad van advies’ bestaande uit een tiental apothekers. Samen zorgen zij voor overeenkomsten met labo’s, het leveren van correcte farmaceutische informatie,…
Het operationele gedeelte wordt aangestuurd door Charlie Baus, Kristof Thys en Bart Vandeputte. Zij laten Farmada groeien waarbij er telkens rekening wordt gehouden met de noden en zorgen van de zelfstandige apotheker.
Hoe is het idee Farmada ontstaan?
Inge Moors had als zelfstandige apotheker heel wat vragen en bezorgheden over de toekomst van de zelfstandige apotheker. Marges dalen, kosten stijgen, geen ervaring met marketing, personeelsbeheer, tijdsbesteding, …. Ze droomde dan ook van één organisatie die de zelfstandige apotheker kon ondersteunen en versterken op vele van deze vlakken. Met deze vragen en bezorgdheden in het achterhoofd ontmoette Inge Charlie Baus. Charlie heeft ruime ervaring in het beheren van platformen in een retail-omgeving. Dit was dan ook de perfecte match: de bezorgdheden van Inge werden ontzorgd door het opbouwen van Farmada. Aankopen aan gunstige tarieven, dienstenaanbod met besparing, marketing die klaarstaat… werden plots mogelijk. Het platform betekende voor Inge én een aantal piloot-apotheken niet alleen een financiële besparing, maar ook een tijdsbesparing. De ontzorging en de voordelen van het platform gaven haar nieuwe moed en vertrouwen in de toekomst van de apotheek.
De kernwaarden van Farmada
- Ontzorgen
- Transparantie
- Vertrouwen
- Respect
Wat is de toekomstvisie van Farmada?
Farmada wenst de apotheker maximaal te ontzorgen. In de toekomst streeft Farmada ernaar om zoveel mogelijk operationele zaken van een zelfstandig apotheker via het platform te laten lopen. Daarnaast wilt Farmada zich verder engageren naar de labo’s toe zodat de marges voor de zelfstandige apotheker beschermt blijven. Farmada wilt de apotheker ondersteunen van bij de opstart van zijn carrière tot aan zijn pensioen. Op deze manier kan de apotheker zich focussen op zijn hoofdzaak: de zorg voor de patiënt.